Határtalanul pályázat

Tanulmányi kirándulás Erdélybe

A „Határtalanul” országos pályázatot 2015 nyarán készítette el és nyújtotta be, Sebestyén László tanár úr, Székelyföldi tudósaink – a Bolyaiak útján címmel.  A nyertes munkának köszönhetően iskolánkból 30 hetedikes tanuló, 3 nevelő kíséretében tanulmányi kiránduláson vehetett részt Erdélyben és a Partiumban, 2016. március 22 -25 között.

Hajnalban, még sötétben szálltunk fel a számunkra biztosított luxusbuszra és 5 órakor elindultunk a határ irányába. Első állomásunk Nagyvárad volt. A szép Körös-parti városban megtekintettük a Szent László Székesegyházat, valamint a székesegyházban található kiállítást, ahol sok érdekességet tudtunk meg Szent László királyunkról és a székesegyház építéséről.

A Püspöki Palota kertjében tett séta után folytattuk utunkat a Királyhágóra.

A pihenőt kihasználva gyönyörködtünk a fantasztikus panorámában, majd továbbindultunk Kolozsvárra, a kincses városba. A Mátyás téren tett séta alkalmával megtekintettük a Szent Mihály templomot, és az előtte található fenséges Mátyás király szoborcsoportot.

Ellátogattunk Bolyai János, majd Mátyás király szülőházához is.

A Házsongárdi temetőben felkerestük többek között Apáczai Csere János sírját.

Végül a Babes-Bolyai Tudományegyetem épületét tekintettük meg. A busz ablakából gyönyörködtünk a Tordai-hasadék látványában, majd Tordán álltunk meg, ahol a római katolikus templom megtekintése során megemlékeztünk az 1568-ban kihirdetett vallásszabadságról, ami a világon az első volt.

Szállásunkra a balavásári panzióba késő este érkeztünk, amely minden igényt kielégítő szállást és étkezést biztosított. Második nap a reggeli órákban a balavásári Általános Iskolába látogattunk, ahol megismerkedtünk az iskola mindennapjaival, betekintést nyertünk a helybéli diákok életébe.

A nap túlnyomó részét Marosvásárhelyen, Székelyföld fővárosában töltöttük. Elsőként a Bolyai Farkas Líceummal szemközt található Bolyaiak szobránál tartottunk megemlékezést, majd ellátogattunk a Teleki Tékába, ahol rendkívül értékes könyvritkaságokban gyönyörködhettünk.

Ezután a Rózsák terén haladtunk végig és a Marosvásárhely jelképévé vált csodaszép Kultúrpalotában ismerkedhettünk a magyar emlékekkel. Városnéző sétánkat a vár megtekintésével fejeztük be.

A kirándulás harmadik napján először Parajdon, a sóbányában rendeztünk egy remek túrát, majd a korondi fazekasok kiváló termékeivel ismerkedtünk, illetve vásárolhattunk is.

Korondról Szovátára, a nagyon szép üdülővárosba vezetett utunk, ahol a páratlan heliotermikus tavakat, köztük a Medve-tavat tekintetük meg, egy kiadós túra során.

Szállásunk felé tartva megálltunk a domáldi kopjafánál, Bolyai János édesanyjának síremlékénél egy főhajtásra. Este a szállásunkon vetélkedőn vettünk részt, a kísérő nevelők szervezésében, ahol játékos formában számot adtunk az elmúlt három nap során látottakról, hallottakról.

Az utolsó nap, havazásra ébredtünk. Utunk során a havas hegyoldalak igazi meseországgá varázsolták a tájat. Először Bolyán a Bolyaiak ősi fészkét látogattuk meg. Sajnos itt borzasztó elhanyagoltságot tapasztaltunk.

A következő megállónk Gyulafehérváron volt. A város, mely egykor az Erdélyi fejedelemség fővárosa volt, csodálatos és megrendítő látnivalót kínált számunkra. A Szent Mihály Székesegyház erdélyi fejedelmek temetkezési helye volt évszázadokon keresztül. Itt található többek között Hunyadi János és Hunyadi László, Jagelló Izabella királyné, Szapolyai János Zsigmond, Bethlen Gábor, Bocskai István síremléke.

Utunk utolsó állomása Arad volt, ahol az 1849. október 6-án kivégzett honvédtábornokok emlékművénél tartottunk megemlékezést, különös tekintettel iskolánk névadójára, Damjanich Jánosra, de megemlékeztünk Bolyai Jánosról is, aki hadmérnökként 1 évig szolgált az aradi várban.

A pályázatban nyert 1108000 Ft állami támogatás az utazás a szállás és az idegenvezetők költségeit fedezte, köszönet érte! Köszönjük továbbá támogatóinknak, hogy nagylelkű felajánlásaikkal lehetővé tették számunkra ezt a csodálatos kirándulást! Nagyobb összeggel támogatta kirándulásunkat: a Kamasz Támasz Alapítvány, iskolánk Diák Önkormányzata, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat, a Cibakházi Nagyközségi Önkormányzat, Horváth Károlyné, Sebestyén László, a „Bagi brigád” és a Cibakházi Polgári Kör.

Végül köszönjük tanárainknak, Romhányi Annamária tanárnőnek Kabai Zsolt és Sebestyén László tanár úrnak, hogy áldozatos munkájukkal megszervezték és lebonyolították számunkra ezt a csodálatos kirándulást, melyen saját szemünkkel láthattuk régi országunk gyönyörű tájait, városait, megismerkedhettünk ottani magyar emberekkel, gyerekekkel.